Thursday 30 May 2013

Noah's 111th demon egg / Noahs 111te dæmonæg

one
thousand
years

                    in a dream I fall off the wagon
                    disappointing myself and those I love.
                    I spend most of the dream running
                    around arranging for deposits of booze to
                    be hidden here and there and making
                    up bad excuses for going out or staying
                    in, to go to the basement or to the attic.
                    All the time with the feeling that I have
                    been found out. The mindset of the addict is a
                    high-frequency machine always scheming
                    and planning for ways and means to keep
                    the demon fed. It's quite exhausting.
                    It's an obsession that in itself gives birth and
                    life to a seemingly independent psychology
                    within the person. “Demon” is the easiest
                    term to handle. Then it's not your fault or
                    responsibility.

the
church

                    I wake up looking for hidden bottles.

but
older
hill

                    lonely noon
                    no one to mistrust
                    but my shadow







et
tusinde
år

                    i en drøm falder jeg af vandvognen og skuffer
                    mig selv og alle, jeg holder af. Jeg bruger
                    det meste af drømmen på at løbe rundt
                    og gemme flasker og depoter af sprut
                    rundtomkring og opfinde dårlige undskyldninger
                    for at gå ud eller blive inde, for at gå på loftet
                    eller i kælderen. Hele tiden har jeg fornemmelsen
                    af, at jeg er gennemskuet. Misbrugerens sind
                    er en højfrekvent maskine, der hele tiden
                    lægger planer og prøver at forudse, hvordan
                    dæmonen kan få sin føde. Det er ret udmattende.
                    Det er en besættelse, der i sig selv afføder og
                    giver liv til en tilsyneladende selvstændig
                    psykologi inde i personen. Det er nemmest,
                    at kalde det en ”dæmon”. Så er man selv uden
                    skyld og ansvar.

kirken

                    da jeg vågner, leder jeg efter gemte flasker

men
ældre
høj

                   ensom middag
                   ingen udover min skygge
                   til at mistro

No comments:

Post a Comment